Formål
Det overordnede formål med ordningen "Patientansvarlig læge" (PAL) er i følge Danske Regioners hvidbog for PAL "at understøtte patientens oplevelse af sammenhæng, koordinering og tryghed i deres forløb".
Vi har siden 2018 udviklet et redskab, som du bruger til lokal systematisk datadrevet og tidstro opfølgning på det overordnede formål og flere af delformålene med PAL.
Endemålet for arbejdet er fem til ti indikatorer, der, sammen med en metodebeskrivelse, udgør redskabet til systematisk datadrevet opfølgning på udbyttet af PAL.
Det gør vi
Vi har udviklet redskabet med udgangspunkt i den monitoreringstankegang som er indlejret i Institute for Healthcare Improvements (IHI's) forbedringsmodel. I kan bruge data lokalt og over tid på jeres afdeling.
Redskabet er et supplement til de årlige målinger i de Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), der tilbyder afdelingen en årlig tværgående status på bl.a. PAL. Her har medarbejderne på afdelingen mulighed for at orientere sig udad og på tværs.
Vores redskab supplerer LUP'ens målinger ved at give din afdeling mulighed for at orientere sig indad: ved hjælp af kontinuerlige datadrevne opfølgninger på PAL, opnår I løbende tidstro indsigt i PAL-skabte forbedringer.
Indsigten anvender din afdeling til at gå fra skønsmæssige betragtninger til relativ sikker viden om, hvordan patienternes oplevelse af sammenhæng, koordinering og tryghed ændrer sig, når I ændrer på praksis i jeres tilpasning PAL-ordningen.
Sådan indsamler du viden
Klik på en af de nedenstående bokse for at læse om:
- Hvad måleredskabet indeholder
- Hvordan du bruger det
- Hvilken støtte vi yder
Støtte til måling af inddragelsen hos patienter, et tilbud til alle afdelinger i Region Midtjylland.
...med et begrænset ressourceforbrug
- Krav:
- I skal selv stå for uddeling
- Spørgeskema: Vælg mellem de 2 standardskemaer
- Kontakt: I kontakter patienten på afdelingen
- Indsamling: Udleveret iPad eller patientens egen pc/iPad/smartphone
- Rapportering: Tilgængelig på nettet med det samme, med benchmark til regionsgennemsnit
Sådan gør du
- Kontakt DEFACTUM
- Vi opretter jer med et af standardskemaerne
- Modtag et link/breve til patienterne
- Indsaml ved hjælp af en af de to indsamlingsmetoder, som du finder nedenfor
- Se resultaterne løbende på nettet
Når du kontakter os, skal du bare vælge mellem de to indsamlingsmetoder i det korte eller det lange skema. Du skal også tage stilling til, hvordan du gerne vil uddele.
Simple indsamlingsmetoder - anbefalet i udgangspunktet
Indsamling med iPad på afdelingen
- Indtastning sker ved at den enkelte patient indtaster på en iPad, der er på afdelingen
- Udlevering kan ske ved personalet/praktikanter
Patienter svarer på egen pc/iPad/smartphone
- Personalet udleverer et lille kort til patienter med en QR-kode/vejledning
- Patienten svarer med deres egen pc/iPad eller smartphone enten på afdelingen eller hjemmefra
Øvrige indsamlingsmetoder
I nedenstående rapport kan du læse vores overvejelser, om øvrige indsamlingsmetoder.
Delrapport 4. Metoder til tidstro målinger
BEMÆRK: Denne rapport forholder sig ikke til de juridiske aspekter kun til logistik og datakvalitet. Dette vil blive uddybet senere.
Juridiske aspekter
Når man indsamler tilfredshed fra patienterne, kan der være juridiske aspekter, specielt i forhold til behandling af persondata, som man skal være opmærksom på.
Når man anvender de metoder er der to tommelfingerregler som gør det simplere.
- At patienter kontaktes på afdelingen, således at der opnås samtykke om deltagelse
- At patienter deltager anonymt og hvis man vil vide noget om patientens behandling og forløb, så spørger man til det i spørgeskemaet.
BEMÆRK: Vi arbejder på at få uddybet og præciseret dette. Vi forventer dette vil ske i løbet af uge 11
Hvis I senere finder ud af, at I gerne vil tilføje spørgsmål eller på andre måder tilpasse undersøgelsen, så kan I uden videre blive flyttet til model 2, hvor I selv har mulighed for at tilpasse meget.
Det korte skema indeholder 5 spørgsmål som er gode til at måle graden af patientinddragelse som patienterne oplever, og enkelte baggrundsvariable.
Se eksempel på den dynamiske rapport
Måler:
- Graden af patientinddragelse (5 spørgsmål)
- Baggrundsspørgsmål (2 spørgsmål)
Det korte skema er til, hvis man gerne vil gøre det så nemt og hurtigt som muligt for patienterne at svare. Det er specielt velegnet til situationer, hvor patienten ikke har meget tid.
Spørgeskemaet er bygget op omkring de anbefalede indikatorer på patientinddragelse. Der er tilføjet et kommentarfelt, enkelte baggrundsvariable og et spørgsmål om overordnet tilfredshed.
Måler:
- Graden af patientinddragelse (x spørgsmål)
- Patientens udbytte (1 multipel choice spørgsmål)
- Patientens overordnede tilfredshed (x spørgsmål)
- Hvad mener patienterne der bør prioriteres (1 multiple choice spørgsmål)
- De centrale baggrundsspørgsmål
Det udvidede standardskema indeholder en række spørgsmål til at måle graden af patientinddragelse, og en række spørgsmål der skal hjælpe jer med at identificere hvordan denne kan forbedres.
- Krav:
- I skal oprettes i SurveyXact og selv være i stand til at redigere spørgeskemaer i SurveyXact.
- I skal selv stå for uddeling
- Spørgeskema: Tilpas selv de to standardskemaer.
- Kontakt: I kontakter patienten på afdelingen
- Indsamling: Udleveret iPad, patientens egen pc/iPad/smartphone, papir etc.
- Rapportering: Tilgængelig på nettet med det samme, med benchmark til regionsgennemsnit
Kom i gang
- Få oprettet en bruger i SurveyXact
- Kontakt DEFACTUM
- Vi opretter jer med et af standardskemaerne
- Modtag et link/breve til patienterne
- Indsaml med en iPad eller ved at give patienterne et postkort
- Se resultaterne løbende på nettet
Når du kontakter os, skal du bare vælge mellem de to indsamlingsmetoder i det korte eller det lange skema. Du skal også tage stilling til, hvordan du gerne vil uddele.
Simple indsamlingsmetoder - anbefalet i udgangspunktet
Indsamling med iPad på afdelingen
- Indtastning sker ved at den enkelte patient indtaster på en iPad, der er på afdelingen
- Udlevering kan ske ved personalet/praktikanter
Patienter svarer på egen pc/iPad/smartphone
- Personalet udleverer et lille kort til patienter med en QR-kode/vejledning
- Patienten svarer med deres egen pc/iPad eller smartphone enten på afdelingen eller hjemmefra
Øvrige indsamlingsmetoder
I nedenstående rapport kan du læse vores overvejelser, om øvrige indsamlingsmetoder.
Delrapport 4. Metoder til tidstro målinger
BEMÆRK: Denne rapport forholder sig ikke til de juridiske aspekter kun til logistik og datakvalitet. Dette vil blive uddybet senere.
Juridiske aspekter
Når man indsamler tilfredshed fra patienterne, kan der være juridiske aspekter, specielt i forhold til behandling af persondata, som man skal være opmærksom på.
Når man anvender de metoder er der to tommelfingerregler som gør det simplere.
- At patienter kontaktes på afdelingen, således at der opnås samtykke om deltagelse
- At patienter deltager anonymt og hvis man vil vide noget om patientens behandling og forløb, så spørger man til det i spørgeskemaet.
BEMÆRK: Vi arbejder på at få uddybet og præciseret dette. Vi forventer dette vil ske i løbet af uge 11
Det korte skema indeholder 5 spørgsmål som er gode til at måle graden af patientinddragelse som patienterne oplever, og enkelte baggrundsvariable.
Måler:
- Graden af patientinddragelse (5 spørgsmål)
- Baggrundsspørgsmål (2 spørgsmål)
Det korte skema er til, hvis man gerne vil gøre det så nemt og hurtigt som muligt for patienterne at svare. Det er specielt velegnet til situationer, hvor patienten ikke har meget tid.
Spørgeskemaet er bygget op omkring de anbefalede indikatorer på patientinddragelse. Der er tilføjet et kommentarfelt, enkelte baggrundsvariable og et spørgsmål om overordnet tilfredshed.
Vi er klar til at hjælpe jer, i det omfang I ønsker.
I udgangspunktet tilbyder vi telefonisk rådgivning og sparring til alle afdelinger i Region Midtjylland uden betaling.
Vi tilbyder dog også yderligere støtte, hvis der skulle være behov for det.
Kontakt os per telefon eller formularen til højre, hvis I overvejer at tilkøbe assistance.
Simple indsamlingsmetoder - anbefalet i udgangspunktet
Indsamling med iPad på afdelingen
- Indtastning sker ved at den enkelte patient indtaster på en iPad, der er på afdelingen
- Udlevering kan ske ved personalet/praktikanter
Patienter svarer på egen pc/iPad/smartphone
- Personalet udleverer et lille kort til patienter med en QR-kode/vejledning
- Patienten svarer med deres egen pc/iPad eller smartphone enten på afdelingen eller hjemmefra
Øvrige indsamlingsmetoder
I nedenstående rapport kan du læse vores overvejelser, om øvrige indsamlingsmetoder.
Delrapport 4. Metoder til tidstro målinger
BEMÆRK: Denne rapport forholder sig ikke til de juridiske aspekter kun til logistik og datakvalitet. Dette vil blive uddybet senere.
Juridiske aspekter
Når man indsamler tilfredshed fra patienterne, kan der være juridiske aspekter, specielt i forhold til behandling af persondata, som man skal være opmærksom på.
Når man anvender de metoder er der to tommelfingerregler som gør det simplere.
- At patienter kontaktes på afdelingen, således at der opnås samtykke om deltagelse
- At patienter deltager anonymt og hvis man vil vide noget om patientens behandling og forløb, så spørger man til det i spørgeskemaet.
BEMÆRK: Vi arbejder på at få uddybet og præciseret dette. Vi forventer dette vil ske i løbet af uge 11
- 5 udvalgte generiske indikator-spørgsmål der er teoretisk baserede og validerede på tværs af patientgrupper, sektor og specialer.
- 22 gennemtestede spørgsmål målrettet specifikke problemstillinger som kan bruges efter behov.
- 2 standardskemaer (Det korte standardskema og Det udvidede standardskema), et simpelt og et mere omfattende, som kan bruges med det samme eller tilpasses jeres behov
- Standardskemaer (Det korte standardskema) sat op i SurveyXact lige til at bruge eller tilpasse for afdelingen.
- Forslag til indsamlingsmetoder, fordele/ulemper (herunder juridiske implikationer).
- Sparring og rådgivning via mail eller telefon
- Sundhedspersonalet spurgte ind til mine egne erfaringer med min sygdom/tilstand.
- Jeg fik talt med sundhedspersonalet om de spørgsmål eller bekymringer, jeg havde.
- Sundhedspersonalet opfordrede mig til at stille spørgsmål eller tale om bekymringer.
- Jeg var med på råd, når der blev truffet beslutninger om det, der skulle ske.
- Jeg har i passende omfang haft samtaler med sundhedspersonalet om, hvordan jeg bedst håndterer min sygdom/tilstand.
Svarskala: "Slet ikke", "I mindre grad", "I nogen grad", "I høj grad", "I meget høj grad"
- Kontakt til personalet
- Det var tydeligt for mig, at nogle blandt sundhedspersonalet havde et særligt ansvar i forhold til mig
- Jeg har oplevet at møde en eller flere sundhedspersoner, jeg ikke havde tillid til
- Læger lyttede med interesse, når jeg sagde noget
- Jeg oplevede, at jeg mødte for mange forskellige ansatte i mit forløb
- Udveksling af information
- Jeg har fået den information, jeg havde behov for
- Sundhedspersonalet spurgte ind til mine egne erfaringer med min sygdom/tilstand
- Sundhedspersonalet brugte et sprog, som var til at forstå (ikke fagsprog, men forståeligt dansk)
- Der var overensstemmelse mellem det, jeg fik at vide af forskellige sundhedspersoner
- Støtte til at klare sygdom
- Jeg fik den menneskelige støtte, jeg havde brug for fra sundhedspersonalet i min kontakt med hospitalet
- Jeg fik talt med sundhedspersonalet om de spørgsmål eller bekymringer, jeg havde
- Der var nærvær i mine samtaler med sundhedspersonalet
- Der var ro/privathed omkring mine samtaler med sundhedspersonalet
- Håndtering af usikkerhed
- Jeg fik information om virkning og bivirkninger ved den medicin/behandling jeg fik/får
- Jeg er blevet oplyst om, hvor jeg kunne henvende mig, hvis jeg skulle blive i tvivl om noget
- Sundhedspersonalet opfordrede mig til at stille spørgsmål eller tale om bekymringer
- Sundhedspersonalet viste interesse for, hvordan jeg ønskede, at mine pårørende skulle indgå i mit forløb
- Støtte til at træffe beslutninger
- Jeg var med på råd, når der blev truffet beslutninger om det, der skulle ske
- Sundhedspersonalet oplyste mig om de undersøgelses-/behandlingsmuligheder der var (før jeg modtog min undersøgelse/behandling)
- Sundhedspersonalet gik op i at forstå det, der betød mest for mig
- Sundhedspersonalet gav mine pårørende mulighed for at deltage i beslutninger om min undersøgelse/behandling (med mit samtykke)
- Klare sig selv
- Jeg har i passende omfang haft samtaler med sundhedspersonalet om, hvordan jeg selv bedst håndterer min sygdom/tilstand
- Jeg blev informeret om, hvilke symptomer jeg skal være opmærksom på
- Hospitalets forventninger til min egen indsats i hverdagen er realistiske (træning, levevis etc.)
Svarskala: "Slet ikke", "I mindre grad", "I nogen grad", "I høj grad", "I meget høj grad"
Måler:
- Graden af patientinddragelse (5 spørgsmål)
- Baggrundsspørgsmål (2 spørgsmål)
Det korte skema er til, hvis man gerne vil gøre det så nemt og hurtigt som muligt for patienterne at svare. Det er specielt velegnet til situationer, hvor patienten ikke har meget tid.
Spørgeskemaet er bygget op omkring de anbefalede indikatorer på patientinddragelse. Der er tilføjet et kommentarfelt, enkelte baggrundsvariable og et spørgsmål om overordnet tilfredshed.
Måler:
- Graden af patientinddragelse (x spørgsmål)
- Patientens udbytte (1 multipel choice spørgsmål)
- Patientens overordnede tilfredshed (x spørgsmål)
- Hvad mener patienterne der bør prioriteres (1 multiple choice spørgsmål)
- De centrale baggrundsspørgsmål
Det udvidede standardskema indeholder en række spørgsmål til at måle graden af patientinddragelse, og en række spørgsmål der skal hjælpe jer med at identificere hvordan denne kan forbedres.
I de nedenstående rapporter kan du læse, hvordan indikatorene er udviklet og valideret.
Vi anbefaler at starte med delrapport 3, da den indledes med en sammenfatning af hele forløbet.
Delrapport 1. To inddragelsesskemaers møde med hospitalsafdelingerne
Delrapport 2. De ansattes holdning til patientinddragelse
Delrapport 3. Udvælgelse af inddragelsesspørgsmål
til patienter. Validitet, reliabilitet og accept
Delrapport 4. Metoder til tidstro målinger
Indikatormål for ”patientinddragelse” - teoretiske og metodiske overvejelser
Kan man samle ind uden at registrere hvor mange der ikke deltager?
Hvor mange skal man samle ind før det kan bruges?
Vi synes ikke spørgsmålene passer til vores patienter?
Skal man samle ind via spørgeskema\iPad\web?
Indgår vores resultater i centrale opgørelser?
Jeg synes ikke jeres spørgsmål handler om inddragelse?
Skal vi også have et kommenarfelt med?
Hvordan skal vi bruge resultaterner?
Hvorfor bruger I ikke en anden svarskala?
Kan man ikke bare bruge resultaterne fra LUP-undersøgelsen?
Hvorfor har I ikke benyttet et måleredskab der allerede er internationalt valideret?
Personaleskemaet er udviklet til at supplere patientskemaet, med information om hvordan personalet på afdelingen oplever at patienterne inddrages, hvad de mener der bør arbejdes på og hvilke barrierer de ser for at patienterne inddrages.
Dette skema har allerede været brugt på mere end 20 afdelinger i Region Midtjylland.
Hvis I ønsker, at bruge skemaet, anbefaler vi, at det køres som en email-undersøgelse. Vi bistår gerne med at gøre dette, hvis I selv kan lave en liste over alle email-adresser der skal svare på spørgeskemaet.
Organisationsskemaet er udvilket som et selvudviklingsredskab man bruger på afdelingen til at reflektere over hvordan man arbejde med patientinddragelse.
Det indeholder kvalitative spørgsmål, der afspejler daglig praksis og udviklingsplaner.
Udfyldes af ledelsen og diskuteres/justeres efter drøftelse med brugerråd og/eller MED-udvalg.
DEFACTUM har siden foråret 2018 arbejdet på at udvikle et redskab, der kan bruges til lokal systematisk datadrevet og tidstro opfølgning på de overordnede formål med PAL.
Redskabet er udviklet med udgangspunkt i den monitoreringstankegang som er indlejret i IHI's forbedringsmodel: data skal kunne bruges lokalt og følges over tid. Redskabet skal derfor ses som et supplement til de årlige målinger i LUP'en.
Fokus på udbytte
Det udviklede redskab indeholder primært resultatindikatorer, dvs. om ordningen giver det forventede udbytte. Dette skyldes to ting: for det første, at det ikke nødvendigvis er konstruktivt at lave tværgående procesindikatorer, da de specifikke PAL-relaterede processer varierer på tværs af afdelinger. For det andet er redskabet baseret på spørgeskemabesvarelser fra patienter.
DEFACTUMs anbefalede indikatorer til datadrevet opfølgning på udbyttet af PAL