Der sker fejl og utilsigtede hændelser for patienter på hospitalerne, og derfor er der mange indsatser på hospitaler, som har fokus på den bedst mulige patientsikkerhed.
Netop kulturen på arbejdspladsen er vigtig for patientsikkerheden. Forbedrer du patientsikkerhedskulturen, forbedrer du ofte også patientsikkerheden.
Kultur kan dog være en svær størrelse at få hånd om. For hvor god er patientsikkerhedskulturen på din arbejdsplads? Og hvordan fastslår du, om patientsikkerhedskulturen bliver forbedret eller forværret?
Måler du medarbejdernes vurdering af patientsikkerhedskulturen på arbejdspladsen, så får du sandsynligvis et brugbart svar.
Spørgeskemaet Safety Attitudes Questionnaire (SAQ-DK), som er det eneste validerede* på dansk, er et godt redskab til måling af patientsikkerhedskultur.
Vi har bl.a. gennemført en undersøgelse med SAQ-DK på Regionshospitalet Silkeborg, og efterfølgende bidraget til udarbejdelse af en videnskabelig artikel om resultaterne: Patient safety culture in an orthopaedic surgery centre in Denmark.
Nedenfor kan du se, hvad SAQ-DK indeholder, hvornår og hvordan det kan være relevant at anvende, og hvordan I kan komme i gang.
SAQ-DK består af et spørgeskema og en afrapportering af resultater på arbejdspladsen.
Spørgeskemaet indeholder 38 spørgsmål, der belyser forskellige dele af medarbejdernes vurdering af patientsikkerhedskultur. Derudover indeholder spørgeskemaet en række baggrundsoplysninger om svarpersonen.
I SAQ-DK forstås kultur som de mønstre både individer og organisationer har. Patientsikkerhedskultur er derfor "et integreret mønster af individuel og organisatorisk adfærd, der er baseret på fælles holdninger og værdier som kontinuerligt søger at minimere patientskade, der måtte opstå ved levering af sundhedsvæsnets ydelser".
Når resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen afrapporteres, indgår spørgsmålene som en del af et tema. Der er seks temaer i SAQ-DK:
- Samarbejdsklima
- Sikkerhedsklima
- Jobtilfredshed
- Stress-erkendelse
- Opfattelse af ledelsen
- Arbejdsbetingelser
Derudover er der syv spørgsmål, som ligger uden for ovenstående seks temaer.
Alle spørgsmål i skemaet fremgår her
Der er især to situationer, hvor det kan være relevant at bruge SAQ-DK:
Den første situation er, hvis man gerne vil vide, om der er resultater af de indsatser, man gør for at forbedre patientsikkerheden. For eksempel ved nye indsatser kan redskabet anvendes til at måle patientsikkerhedskulturen, før man går i gang og senere, når indsatsen forventes at have fået en effekt. Ved at sammenligne målingerne før og efter kan det ses, om indsatsen har haft en konkret effekt. Hvis effekten ikke er som forventet, kan indsatsen justeres.
Den anden situation er, hvis man gerne vil sætte fokus på patientsikkerhedskulturen i sig selv. Ved at bede medarbejdere udfylde SAQ-spørgeskemaet får man både en kortlægning af patientsikkerhedskulturen på arbejdspladsen og medarbejderne til at tænke over problematikkerne. Efterfølgende kan man på arbejdspladsen reflektere over de samlede resultater, og med udgangspunkt heri drøfte, hvordan kulturen kan forbedres. På den måde kan SAQ-DK i sig selv være udgangspunktet for at igangsætte initiativer, der forbedrer patientsikkerheden.
Vi har god og solid erfaring med at gennemføre og drive medarbejderundersøgelser.
Konkret har vi gennemført og rapporteret en undersøgelse om patientsikkerhedskulturen på Regionshospitalet Silkeborg. Vi kan derfor hjælpe jer, hvis I gerne vil bruge SAQ-DK.
Hvis du ønsker at læse nærmere, kan vi henvise til brugermanualen til SAQ-DK, som blev udgivet med hjælp fra Trygfonden. Manualen hedder: "VÆRKTØJSKASSE TIL DEN DANSKE VERSION AF SAFETY ATTITUDES QUESTIONNAIRE".
* En videnskabelig artikel om den danske validering kan findes her:
Kristensen S, Sabroe S, Bartels P, Mainz J, Christensen KB. Adaption and Validation of the Safety. Attitude Questionnaire for the Danish hospital setting. Clinical Epidemiology 2015;7:149-60.
Artiklen er tilgængelig fra DOI.