Brugerdialog
I en brugerdialog hører og mærker fagpersoner og ledere brugernes oplevelser, og får central feedback til udvikling og forbedring af indsatser.
Formål
Brugerdialoger er et stærkt afsæt for udvikling og forbedring af indsatser samt styrkelse af samarbejdet på tværs af enheder og afdelinger.
Brugerdialog er en styret dialogform, som skaber mulighed for indblik i patienters/borgeres/pårørendes oplevelser og perspektiver. Mødet mellem brugere, fagpersoner og ledere giver en unik mulighed for, at man i organisationen hører og mærker brugernes erfaringer og oplevelser. Ved en brugerdialog, også betegnet feedbackmøde, hjælper vi med forberedelse, facilitering og opfølgning og er dermed med til at sikre, at der kommer på fokus på de områder, der er behov for at få belyst.
Proces
En brugerdialog består af forberedelse, afholdelse og opfølgning. Forberedelsen omfatter valg af emner samt udvælgelse og invitation af deltagere (brugere, evt. pårørende, fagpersoner og ledere). Selve mødet faciliteres ud fra en særlig struktur med faser: Interview, refleksion og genoptagelse af interview. I slutningen af dialogen udvikler deltagerne sammen ideer til forbedringer. Opfølgningen består af de varierende forbedringstiltag, som har afsæt i det, organisationen har lært ved at lytte til brugerne.
Vores tilgang fokuserer på at forberede og facilitere brugerdialoger, som skaber dybdegående interaktioner - hvor brugernes oplevelser og perspektiver høres og mærkes af fagpersonerne gennem den styrede dialog. Vores tilgang indebærer en struktureret og neutral mødeform, hvor der gives taletid og skabes et rum for alle i en ligeværdig og tryg atmosfære.
Resultater
Brugerdialoger resulterer i værdifulde indsigter og konkret feedback. Såvel gode som mindre gode brugererfaringer bruges til refleksion og udvikling af ideer til konkrete løsninger til udvikling og forbedring af indsatser. Brugerdialoger skaber grundlag for refleksion og mere brugervenlige løsninger og informerer udviklingsprocesser.
Vores erfaringer
Vi har brugt brugerdialog-metoden i flere sammenhænge inden for social- og sundhedsområdet - til dialoger med brugere, patienter og pårørende og til lederes dialoger med medarbejdere. Med afsæt i vores store ekspertise i mødeledelse og facilitering af dialoger, er vi hele tiden i gang med at få nye erfaringer og forfine vores tilgang til brugerdialog.
I flere projekter, hvor vi har anvendt metoden, har vi beskrevet processen og udbyttet af brugerdialogen. Du kan således læse mere om vores erfaringer med brugerdialogmetoden via linkene nedenfor.