DGIs kvindekampagne

Salling Fondene har i 2019 bevilliget 2,6 mio. kr. til en ny kampagne fra DGI Østjylland, der skal motivere flere yngre aarhusianske kvinder til at dyrke idræt. Det skyldes, at yngre kvinder, lige fra gymnasieelever til småbørnsmødre, er blandt de mindst idrætsaktive grupper i den danske befolkning. Problemstillingen er ligeledes velkendt i andre lande, hvorfor DGI har ladet sig inspirere af den succesfulde britiske kampagne, This Girl Can, som blev iværksat af Sport England i 2015.

DGIs kampagne søger at fremme kvindernes mentale og fysiske sundhed ved at gøre dem mere aktive. Derfor har den både fokus på at øge kvindernes tilfredshed med egen krop og skabe flere idrætstilbud målrettet dem. Det sker ved at iværksætte en kommunikationskampagne med positive billeder af helt almindelige kvinder og ved at inddrage en række aarhusianske foreninger, så de får viden om og mod på at skabe flere aktiviteter for yngre kvinder.

DEFACTUM er ansvarlig for den kvalitative undersøgelse af kampagnens betydning og målgruppens krops- og idrætsbillede. Der vil i den forbindelse blive afholdt en række interviews med repræsentanter fra målgruppen og foreningslivet i løbet af 2020.

Projektstatus Afsluttet
Afslutning 2021

Projektleder

Projektmedarbejdere