Foto: Pixpoetry, Unsplash 

Traumatiserede flygtningebørn i den tidlige skolealder bliver markant bedre til at håndtere de svære følelser og udvikle sig alderssvarende, når de har været igennem forløbet Projekt Frydlege i Viborg Kommune, viser en ny evaluering fra DEFACTUM.

Flygtningebørn har ind imellem så store traumer, at de lider af ADHD, depressioner og angst. For at give børnene bedre forudsætning for et godt liv, blev den socialfaglige indsats kaldet 'Projekt Frydlege' testet i Viborg Kommune i starten af 2017 på to skoler og i to børnehaver på i alt 40 børn. Over godt fire måneder kom børnene gennem et forløb, hvor de en gang ugentligt deltog en time i en legegruppe med strukturerede lege og aktiviteter.

En ny evaluering fra DEFACTUM viser, at børnene under forløbet bliver væsentligt bedre til at håndtere deres følelser hensigtsmæssigt og tilpasse deres adfærd på en konstruktiv måde. Derved får de også bedre forudsætninger for at udvikle sig alderssvarende. 

- Børnene har en meget stærk og positiv effekt af tilgangen fra Projekt Frydlege – særligt de børn, der som udgangspunkt havde det dårligst, fortæller DEFACTUMs konsulent Karen Sophie Pilegaard, der har stået for evalueringen, og fortsætter:

- Det er sjældent, at jeg oplever så markant et resultat. Det er særligt skolebørnene, der får de bedste resultater af metoden.

Metoden i Projekt Frydlege bygger på traditionel udviklingspsykologi og den nyeste viden om hjernens udvikling, herunder de neuroaffektive processers betydning for børns udvikling af følelsesmæssige, personlighedsmæssige og sociale potentialer. Tilgangen er udviklet i et samarbejde mellem Varde Kommune og Region Syddanmark. Psykolog og forfatter Anne Bovbjerg har været underviser og superviser i projektet.

Læs hele evalueringen af Frydlege her